lördag 12 februari 2011

Sitemap

Igår gjorde jag den första aktiva åtgärden för att bloggen ska upptäckas av Google och av läsarna. Jag anmälde bloggen till en länkkatalog. Jag kontrollerade och upptäckte att Google redan nu har indexerat bloggen. Hur ofta sökmotorerna besöker en blogg beror bl a på hur ofta nya artiklar publiceras.

Sitemap
För att hjälpa sökmotorerna att "läsa" en hemsida och att få med alla sidor kan man skapa en sitemap eller webbplatskarta. Dels kan man ha en sitemap dom är till för läsaren (som en vanlig innehållsförteckning) och dels kan man ha en sitemap för sökmotorerna.

Blogger som är det bloggverktyg jag använder har sina begränsningar. En begränsning är att man inte kan ladda upp en separat fil eller sida. Allt som finns på bloggen är det som man skapar i programmet. Det gör att man inte kan lägga upp en sitemap som man tillverkat i ett annat program. Däremot kan Google läsa den här länken som en Sitemap. Den

Google Webmaster Tools
För att tala om för Google att det finns en sitemap kan man skicka den till Google genom Google Webmaster Tools. Du får åtkomst till denna tjänst genom att skaffa ett Google-konto om du inte redan har det. Som det mesta hos Google är tjänsten gratis. Jag kommer att återkomma mer om Googles olika tjänster för dig som har en hemsida eller blogg.

Nu har i alla fall denna blogg några inlägg, den har indexerats av Google och jag har skickat en sitemap. So far so good!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar